Jdi na obsah Jdi na menu
 


Českoslovenští výrobci motocyklů

Příspěvky

Bohmerlend-Čechie 1925-1952

5. 3. 2004

  Bohmerlend-Čechie:V roce 1925 založili v Krásné Lípě továrnu na Motocykly. Sám Albín Liebisch zkonstruoval motor 600ccm.Dlouhý rám umožňoval jízdu tří osob(2,7m),váha 180kg.Na začátku války se firma přestěhovala do závodu ve Šluknově-Kunraticích.

 

ČAS 1921-1924

5. 3. 2004

  ČAS:Vešel ve známost produkcí malých motocyklů a skůtrů,používajících zpočátku motory Walter. První skůtr měl tento motor umístěn nad zadním kolem. U pozdějších motocyklů byly používány různé motory.

 

ČZ Strakonice 1931-1997

5. 3. 2004

ČZ: Už v roce 1919 byly zahájena zbrojní výroba.Prvním motocyklem byl tak zvaný Kaktus,motokolo o objemu 76ccm.Postupně se vyráběly stroje o obsahu 98,175,250,350 a 500ccm.Za války měla přednost zbrojní výroba,ale hned po válce se výroba motocyklů opět rozeběhla. V roce 1948 soudruzi nařídily sjednotit výrobu s Jawou(kývačky).S bratry Jaroslavem a Janem Walterovími,kteří byli úspěšní konstruktéři soutěžních strojů,začala vynikající závodní éra.V padesátých letech se vyráběly motocykly o oběmu 125,150 a 175ccm. Od roku 1957 skútr 502(prase). V této době stále ČZ patřila mezy špičku v motocrosse.Od roku 1974 se objevili nové modely 125,175,250 a 350.Po roce 1989 i 180ccm.Motocrossové modely 125.516,250.513 se prodávaly ještě v roce 1997. To byl poslední rok naší skvělé značky která doplatila na "strategické spojení" s firmou cagiva,nikdy to italům neodpustíme!!!

 

Dandy-Jihostroj Velešín-Vodňany 1992-1996

5. 3. 2004

  DANDY: Ve vodňanech se vyráběly motocykly o objemu 50 a 125ccm,pod křídly Jihostroje. V roce 1996 se výroba motocyklů spojila s Jawou Týnec.

 

Eisler 1920-1926

5. 3. 2004

EISLER: Přídavné motory Eisler o objemu 168ccm bylo možno namontovat na každý robusnější bicykl. Později byl představen jednoduchý stroj s tímto motorem umístěným nad zadním kolem.
 

Es-Ka Kastrup a Swetlík 1934-1936

5. 3. 2004

  Es-Ka Kastrup a Swetlík:Chebská firma proslula výrobou bicyklů. Byl zde vmontováván spolehlivý a jednoduchý motor Sachs.
 

ESO 1949-1966

5. 3. 2004

ESO: V roce 1948 zakládá Jaroslav Simandl v Divišově malou nástrojárnu. jeho záměrem je již od počátku orientace na uživatele pohoných jednotek firmy JAP. Ta je později znemožněna orientací národního hospodářství. V roce 1950 přechází firma pod OPL Divišov a objevují se první motory značky ESO,které jsou inspirovány značkou JAP. Od roku 1952 jsou stroje vyráběny pod značkou ESO. Od téhož roku probíhá vývoj krátkozdvihového jednoválce pod typovým označením S45,který je určen pro plochodrážní a silniční motocykly. jehovývoj probíhá až do roku1955,kdy je poprvé představen také v továrním motocyklu. V následujícím roce opouští firmu její zakladatel a v roce 1963 se stává součástí n.p. Jawa. z počátečních zkušeností vznikla později pod znčkou Jawa Divišov plochodrážní legenda světového věhlasu,jejíž následníci šíří slávu Divišovských speciálů dodnes.

 

Grizzly 1925-1932

5. 3. 2004

GRIZZLY:Tradiční dvoudobé 250ccm. Později se ojevila výkonnější verze se Švýcarským motorem MAG 350ccm,který byl však montován do téměř stejného rámu.
 

Hurikán 1941-1949

5. 3. 2004

HURIKÁN:  Splněné sny předválečného závodníka Vladislava Vlka byly ztělesněny v projektu zajímavého čtyřdobého stroje. První prototyp se ojevil již ve válečných letech. Dalších pět kusů s motory 250 a 350ccm OHC se ojevilo v poválečných letech.
 

Itar 1921-1930

5. 3. 2004

ITAR: Motocykly této značky se již od počátku ucházely o přízeň armády. Stroj byl vybaven motorem SV o objemu 706ccm,později 750ccm. Plochý dvouválec vlastní výroby uložený podélně byl později doplněm motory JAP 350 a 500ccm OHV. Původní stroj vycházel z prototypu Walter 706ccm.

 

« předchozí

1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8

následující »