Jdi na obsah Jdi na menu
 


Připojení sajdy Velorex 562 k Jawa 350/640

26. 5. 1998

 

Po letech jsem si vzpomněl na kamarádovu Jawu 250 se sajdou Velorex 560,se kterou jsem se párkrát svezl. A rozhodl se,že si ji pořídim.Nějakej čas jsem sledoval inzerci atd. Zdálo se mi,že jsou jen dvě cesty,koupit draze dobrou nebo levně šrot,nejspíše bez TP,a dát jí dohromady.Navíc jsem nebyl rozhodnut, zda starší model Jawa 250 se sajdou Velorex 560,nebo novější Jawa 350-638/639/640 se sajdou Velorex 562 nebo 700. Nechtělo se mi vyřizovat veteránské SPZ,tak jsem se rozhodl pro novější verzi. 700 se mi líbí více,ale narazil jsem na 562 zabalenou a nesestavenou v bedně za 6000kč. Neváhal jsem a s bráchou jsme ji přivezli na Kreuzenburg.

Byl k ní originál návod v Ruštině,návod v Češtině psanej na stroji :-D a technické Osvěčení od výrobce Velorex s technickými údaji.

Začalo schánění vhodného motocyklu. Z možností JAWA 632,634,638,639,640 se jako nejlepší řešní nabízela JAWA 350/640. Má přední kotoučovou brzdu a lepší možnost nosiče.

Náhodou jsem narazil na kamaráda co prodával svojí JAWU 350/640 za 10000kč a už byla na Kreutzenburgu. Při cestě na Kreutzenburg praskla pravá kurta a Jawa se pomalu skácela na levej bok. Naštěstí nespadla z vleku úplně,ale jen si lehla. Padák se ohnul a zachránil zbytek. Teda až později jsem zjistil,že se trochu ohnuli i řidítka.

A začal první kolotoč. Povinné ručení za 417kč,převedl jsem si bonus z právě vyřazeného Favorita. Evidenční prohlídka za 320kč. Převod za 300kč. Výměna SPZ(RZ) za 200kč. Nová tabulka pod SPZ(RZ) za 100kč. Zpátky na pojišťovnu nahlásit změnu SPZ(RZ).

Koupil jsem výstuhu vidlic za 280kč,někdo tu původní vyndal. Vyměnil jsem převodový olej za 95kč.

S bráchou jsme se pustili do montáže,ale není to tak jednoduchý,proto jsme daly na radu a kontaktovali pana Vávru(www.sajdkar.wbs.cz)experta na sidecary.Odvezli jsme tam vše co jsme měli a domluvili si dokompletování a kontrolu všech úhlů. Navíc jsem zde koupil černý nosič na sajdu za 690kč,černý ochraný rám za 1200kč,brzdové čelisti za 500kč,tlumič řízení za 110kč a brzdové lanko za 350kč. Navíc jsem musel ještě koupit nový zadní spodní držák za 450kč,ten můj byl na motocykl s výfukem rovně a tak na můj nešel. Pan Vávra je velmi ochotný odborník,a za dodělání montáže si řekl 3700kč. Navíc mi sehnal potvrzení od Velorexu,že sajda 562 může být připojena k Jawě 350/640 a že byla odborně připojena u autorizovaného zástupce.

Od kamaráda Zdendy jsem koupil originál nosič na Jawu 350/640 se třema bednama(ta pravá se tam nevejde kvůli sajdě,tak jsem tam namontoval užší)a nějaké další nové díly(řetěz,duši,lanka,páčky,blinkry,svíčky......) za 3000kč.

Bez starostně jsem najezdil docela dost Km,i když začátky byly dost hustý,někdy krizové(chce to nějakou zátěž do sajdy),ale nikdo nechtěl dobrovolně usednout do laminátové,malé a nepohodlné lodičky. Lálin prohlásil,už vim jak se cítili sebevražední torpeďáci v Kaitenu.

Doklady jsem neřešil až do doby kdy se přiblížil konec technické...

Zašel jsem na magistrát s doklady které jsem měl,ale byl jsem odmítnut,navíc mi nebyli schopni říci jak mám postupovat.. Po několika pokusech jsem narazil na technika pana........ a až teprve on byl schopen mi vysvětlit co vlastně musim udělat.

Naložil jsem sajdu na vlek a vyrazil na STK,kde mi velmi vyšli vstříc. Po důkladné prohlídce,sepsání,změření a zvážení(nevím teda proč tak složitě??Měl jsem Technické Osvěčení od výrobce Velorex s technickými údaji.) mi sdělili,že mi Technický Protokol pro schvalování technické způsobilosti jednotlivě přestavěného vozidla(Homologační Protokol) nemohou vydat,že nemám na ráfku u sajdy vyražený rozměr a u pneumatiky není homologace tudíš se jedná o staré kolo,které nesmí bíti schváleno do provozu. Naložil jsem tedy sajdu zpět na vlek a jel domu.

Začal jsem schánět kolo,ale tento rozměr měly jen v Žamberku u výrobce a byl problém ho poslat,prý posílejí jen menší Náhradní Díly. Pojal jsem to jako výlet a zajel si pro něj do Žamberku stálo 4032kč. Ale taky to jednoduchý nebylo. Čekal jsem tam dvě hodiny,na pána co to má na starosti. Velorex má totiž jako hlavní náplň výrobu přívěsů za osobní vozy. Když pán dorazil a našel ve skladu kolo k sajdě,bylo předčasné jásat. Zjistili jsme(měl jsem sebou to staré kolo) ,že střed kola je na osičku 20mm a já mám u sajdy osičku 15mm. Tak se začal hledat pán co umí prelisovat střed a čekalo se další dvě hodinky,než jsem konečně měl v ruce krásně lesklé nové kolo k sajdě.

V Mitasce jsem koupil pneu za 630kč a novou duši za 124kč.(Staré kolo vozím jako rezervu).Doma jsem zjistil,že mi vydali ze skladu jinej rozměr než byl na faktuře,tak jsem se tam musel vrátit,naštěstí mi v Mitasu pneumatiku vyměnili za tu správnou.

Po namontování nového kola k sajdě jsem opět na vleku vyrazil na STK k dodělání Homologačního Protokolu.

Tentokrát už vše proběhlo v pohodě a byly mi předány Homologační protokol za 1600kč,Vážní lístek za 390kč a potvrzení o Technické Prohlídce za 490kč,ale známka mi vylapena nebyla,neboť jsem neměl ve velkém TP ještě zapsané změny. Ale bylo milé,že jsem byl pochválen za výbavu(trojúhelník z Favorita,Hasící přístroj Pirocom za 200kč,velká lékárna,startovací kabely,3x reflexní vesty,antipich,lanka....).

S doklady jsem došel na magistrát k panu...,který zjistil,že v Homologačním Protokolu je napsáno,že na rámu Jawy není celé VIN a tak jsem za 50kč musel vyplnit žádost o doražení čtyř nul které tam několik let nikomu nechyběli...

Žádosti bylo vyhověno a po několika dnech jsem opět na vleku vyrazil znovu na STK na doražení VIN. Musel jsem sundat sajdu z vleku dolu(nevim proč to nešlo doklepnout na vleku???) a po zaplacení poplatku 800kč ,vyplnění ještě jedné místní žádosti a doražení VIN jsem musel ještě k technikovy na kontrolu ražby,jejíž správnost mi byla písemně potvrzena.

Konečně jsem mohl na magistrátě vyplnit Žádost o Schválení Technické Způsobilosti Jednotlivě Přestavěného vozidla za 1000kč poplatek. S vyplněním mi ochotně pomohl opět pan... Několik dní jsem čekal na spásný telefonát,že přestavba byla povolena a ,že se mám dostavit na zapsání do velkého TP.

Úřednice nebyla moc nadšená,musela totiž zapsat tolik změn,že to asi dlouho nezažila(povolení přestavby a její číslo jednací,Druh vozidla,Kategorie z L3 na LD, výrobce a číslo sajdy,počet kol,počet sedadel,váhy,rozměry,nejvyšší rychlost...). Nakonec jsem si musel připlatit 50kč jinak by mi nezapsala změnu barvy z černá na černá+červená. A hlavně mi vylepila známku o platnosti TP na SPZ(RZ).

Jako poslední krok bylo potřeba dojít do pojišťovny nahlásit změny. Na pobočce mi bylo sděleno,že to není třeba. Ale poučen úředníky jsem radši zašel na centrálu pojišťovny a zde semnou změny zapsaly.

K letošním vánocům jsem dostal od babičky řidítka na Trampa za 550kč,takže můžu vyměnit ty chromovaný lehce ohnutý,za širší vyšší a černý,budou se tam líp vyjímat. Namontuju na ně chrániče proti větru,taky z Trampa(na těch původních bylo vidět že jsou ty řidítka ohnutý,proto jsem chrániče sundal).

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Pomoc zapojení brzdy

(Kosťa, 31. 8. 2014 13:20)

Ahoj
Můžu tě poprosit o nějaký popis a fotku jak máš připojené brzdové lanko od sidecaru na motorce? Mám taky JAWU 640 ale nikde jsem se nedočetl jak se připojí lanko? kosik650@gmail.com
737872681
Díky Kosťa

Re: Pomoc zapojení brzdy

(Hanz, 31. 8. 2014 14:24)

Ok pošlu tě to na Emil@

pozdrav saidkara zo slovenska

(andrej zo slovenska, 26. 1. 2013 12:14)

ahojte chlapy akurad som sa nesmierne potesil ze som vasu stranku nasiel koli tomu ze mam trable ako pripojit moju saidku 562 nevedel som ju pripojit lebo ked som ju pripojil tak mi robila stale odklon od saidky ..nevedel som si rady tak ma nesmierne potesilo ze som vas nasiel....vela stastnych km a dufam ze sa niekedy stretneme na nejakom zraze saidkaroch ..pekny den

Re: pozdrav saidkara zo slovenska

(Hanzz, 26. 1. 2013 17:01)

Ahoj kamaráde
jsem rád že ti naše stránky(obrázky)pomohly. Hodně Km a zábavy se sajdou ;-)

???,

(Jack, 28. 1. 2012 20:49)

Tak to je síla ta byrokracie,trochu mi to připomíná pohádky ovčí babičky,to marnítrium ti teda nezavidím,hlavně at ti poslouží,když ses tak vyřadil s papírováním a hlavně placením.

Re: ???,

(Hanzz, 28. 1. 2012 20:55)

Kamaráde chvílema jsem už litoval,že jsem se do toho pustil,ale ted se tomu směju. Určitě se potkáme někde na závodech,ty juniory ve Svitavách bych moc rád viděl...