Českoslovenští výrobci motocyklů
Příspěvky
Vulkán 1904-1924
5. 3. 2004
Velorex 1950-dodnes
4. 3. 2004
Historie Velorexu je velmi bohatá.Tříkolka vznikla jako levné vozítko už ve čtyřicátých letech.Byl to nápad bratří Mojmíra a Františka Stránských,kteří první tříkolku postavili v Parníku.Zpočátku montovali motory PAL300,ČZ150 a Manet98.V roce 1950 přešla firma do velodružstva,které postavilo serii tříkolek s motory JAWA250.Pro sériovou výrobu byl zvolen závod v Solnici.Zde se vyráběly vozíky od roku 1951 a vznikl název Velorex,dříve se jmenoval Oskar(kára na ose).Postupně byly montovány motory JAWA a ČZ 175,250 a 350ccm,s ručním nebo dynamospouštěčem.Přednost pri koupi měli invalidé.Základem tříkolky je svařovaný trubkový rám potažený koženkou z PVC a střechovicí.Motor je uložen vzadu a řetězem pohání jediné zadní kolo.Několikrát zde byl pokus o čtyřkolový stroj Velorex 435.0(vyrobilo se jen 1380kusů)s motorem JAWA 350.Posledním pokusem byla série vozíků s laminátovou karoserií. Velorex vyrábí i velmy oblíbené a kvalitní sidecary,dříve Velorex 560,později Velorex 562,700 a 565.
VM-Moto 2003 -dodnes
4. 3. 2004
VM-Moto:Vladimír Vácha velkej nadšenec do motorek,pod jménem VM Moto vyrábí v Písku bývalé motocykly Praga,nemá však ještě dořešen problém s logem tak se motocykly vyrábí pod tím to jménem.Zatím o obsahu 450ccm a 640ccm. V roce 2010 je představena novinka VM 610SMR supermoto,nádherný stroj České konstrukce,jako tovární jezdec pojede David Brabec.Motocykly VM moto je možné si prohlédnout,popřípadě zakoupit v OC Šestka-Ruzyně. Popřípadně na www.motorky-ctyrkolky.com
Walter 1900-1927
3. 3. 2004
Weber 1923-1926
2. 3. 2004
Mašek-Vlašim JAWESO 1997-2000
7. 1. 2004
AVIA, Závody J. Dimitrova národní podnik Letňany 1960-1963
6. 1. 2004
PAV 40 a PAV 41 : Myšlenka výroby jednokolových vozíků za motocykl, později prodávaných pod obchodním názvem PAv, vznikla v Avii Letňany počátkem 60. let minulého století. Zde také nejprve vzniklo několik prototypů a později započala i sériová výroba. Vozíky prototypové série vozíků se od sériových lišily zejména použitím duralového plechu pro nýtovanou konstrukci korby a blatníku a použitím dvou gumových provazců k odpružení zadní kyvné vidlice. Sériové vozíky již dostaly ocelovou svařovanou korbu a odpružení pomocí dvou tlačných pružin s regulací předpětí. Vozíky prvních výrobních sérií se od svých mladších následovníků liší zejména použitím kola o rozměru 260x85 (pneumatika BARUM). Malá výrobní kapacita podniku nestačila rostoucí poptávce po vozících a tak byla začátkem roku 1964 přesunuta výroba do firmy Kovozávody, podnik místního průmyslu Semily.
Kovozávody, podnik místního průmyslu Semily - závod Roztoky u Jilemnice 1964-1970
6. 1. 2004
PAV40 a PAV 41: Jednokolový přívěsný vozík za motocykl vyráběný v Československu v 60. _ 70. letech 20. století.
Pro své výborné užitné a jízdní vlastnosti, líbivý design a kvalitu provedení, ve své době hojně používaný vozík za motocykl, je dnes velmi oblíbeným a vyhledávaným doplňkem nejen motocyklů Československé produkce 60. _ 70. let minulého století.
Motex, lidové výrobní družstvo motorových potřeb 1959 – 1966
5. 1. 2004
MOTEX: Na počátku 60. let 20. století vyrábělo výrobní družstvo dvoukolové vozíky za motocykl robusní konstrukce s jednou nápravou na kyvných ramenech odpružených gumovými bloky a plechovou korbou.Rám vozíku tvořila centrální trubka tvořící zároveň oj vozíku a příčné nosné profily. K nim byla shora připevněna plechová korba a zespoda dvěma otočnými čepy kyvná ramena pevné nápravy. Odpružení bylo řešeno tlačnými pryžovými bloky. Vozík byl opatřen pneumatikami Barum Bantam 12x4.Připojení k motocyklu bylo realizováno ojí s křížovým kloubem s čepy uloženými v silentblocích a zajištěny korunovými maticemi se závlačkami.dokumentů dodávaným k vozíkům plyne, že počátkem roku 1966 byla výroba přesunuta na Slovensko do výrobního družstva Kovohron, výrobní družstvo Zvolen. Zde byly vozíky vyráběny pod označením Kovohron typ 65M.